Ώρα | Δραστηριότητα |
---|---|
9:00 – 9:30 | Καλωσόρισμα, χωρισμός σε ομάδες |
9:30 – 11:00 | Μαθηματικοί γρίφοι και παιχνίδια |
11:00 – 11:30 | Διάλειμμα, σνακ |
11:30 – 12:45 | Επίσκεψη σε εργαστήριο Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης (κατά ομάδες) |
12:45 – 13:15 | Γεύμα στο Μαθηματικό εστιατόριο |
13:30 – 14:30 | Συνέχεια πρωινών δραστηριοτήτων |
14:30 – 15:30 | Μαθηματικό εργαστήριο – Μαθηματικές εκπλήξεις |
15:30- 16:00 | Προβολή βίντεο |
Η εκκίνηση δόθηκε στις 9:30 με εγγραφή και καλωσόρισμα στο Αμφιθέατρο Εκδηλώσεων «Ν. Πετρίδης». Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες την Μπλέ και την Κόκκινη και πέρασαν στις αίθουσες διδασκαλίας για το ξεκίνημα της Μαθηματικής Απόδρασης.
Το μάθημα περιελάμβανε μαθηματικούς γρίφους και παιχνίδια. Ειδικά, μελετήθηκαν προβλήματα χάραξης διαδρομής ή πλακόστρωσης όπου αποδεικνύεται το αδύνατο μίας κατάστασης χρησιμοποιώντας χρωματισμός του πεδίου και μελέτη κάποιας αναλλοίωτης.
Στις 11πμ ακολούθησε μισή ώρα διάλλειμα και προσφέρθηκε σνακ (σάντουιτς με χυμό).
Κατόπιν η Κόκκινη Ομάδα επισκέφτηκε εργαστήρια διεξαγωγής πειραμάτων στο Τμήμα Χημείας. Η Μπλε Ομάδα, επισκέφτηκε εργαστήρια στο Τμήμα Υπολογιστών.
Στο Τμήμα Χημείας τα παιδιά πειραματίστηκαν με διαλύματα υλικών καθημερινής χρήσης μέτρησαν το pH (την οξύτητα των διαλυμάτων) και παρατήρησαν αλλαγές χρωμάτων παρουσία δεικτών. Δοκίμασαν την αντίδραση εξουδετέρωσης και παρατήρησαν την έκλυση αερίου διοξειδίου του άνθρακα. Εκχύλισαν φυτικές χρωστικές από φύλλα μαρουλιού και τις διαχώρισαν παρατηρώντας τα πράσινα και πορτοκαλί χρώματά τους.
Στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών πειραματίστηκαν στο εργαστήριο ψηφιακής σχεδίασης με κυκλώματα που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές για να κάνουν γρήγορα πάρα πολλές πράξεις, στο εργαστήριο δικτύων με την μετάδοση ασύρματων ράδιο-σημάτων που χρησιμοποιούν τα κινητά τηλέφωνα και οι υπολογιστές, και στο εργαστήριο επεξεργασίας φωνής με πλαστελίνη φωνής
Με την επιστροφή και των δύο ομάδων στο Τμήμα Μαθηματικών, σερβιρίστηκε το γεύμα, που περιελάμβανε κοτόπουλο με πένες, σαλάτα, ψωμάκι, καρπούζι και χυμό/νερό. Τα παιδιά γευμάτισαν στα δύο μεγάλα αναγνωστήρια του Τμήματος (Μαθηματικό Εστιατόριο).
Στη συνέχεια ολοκληρώθηκε το πρωϊνό μάθημα και μετά για μια ώρα ακολούθησε το Μαθηματικό Εργαστήριο:
Για την Μπλε Ομάδα: Αστρονομικό εργαστήρι (αστρολάβοι, πήλινες πλάκες και δοκιμές εγχάραξης με τον αρχαίο τρόπο σε πηλό).
Για την Κόκκινη Ομάδα: Ξυλάκια Napier και Genaille. Πρόκειται για δύο μηχανικούς τρόπους πολλαπλασιασμού αριθμών με εγχάρακτα πλακίδια που επινοήθηκαν από τους Napier και Genaille. Οι μαθητές κλήθηκαν να ερμηνεύσουν την λειτουργία των μηχανισμών. Επίσης εξετάστηκαν και ερμηνεύτηκαν γεωμετρικά παράδοξα όπου η ανασυναρμολόγιση ενός γεωμετρικού σχήματος δίνει άλλο με φαινομενικά διαφορετικό εμβαδόν.
Η πρώτη μέρα ολοκληρώθηκε με την προβολή βίντεο σχετικά με το Ευπαλίνειο όρυγμα. Στους μαθητές δόθηκαν μερικές ασκήσεις για το σπίτι.
Ώρα | Δραστηριότητα |
---|---|
9:00 – 11:00 | Μαθηματικά μαγικά τρικ και η κατασκευή τους |
11:00 – 11:30 | Διάλειμμα, σνακ |
11:30 – 12:45 | Επίσκεψη σε εργαστήριο Τμήματος του Πανεπιστημίου (κατά ομάδες) |
12:45 – 13:15 | Γεύμα στο μαθηματικό εστιατόριο |
13:30 – 14:30 | Συνέχεια πρωινών δραστηριοτήτων |
14:30 – 15:30 | Μαθηματικό εργαστήριο – Μαθηματικές εκπλήξεις |
15:30 – 16:00 | Προβολή βίντεο |
21:00 - 23:00 | Προαιρετική Αστροβραδιά με την Αστρονομική Φοιτητική Ομάδα του Πανεπιστημίου Κρήτης |
Η ημέρα ξεκίνησε με Μαθηματικά μαγικά τρικ, την ερμηνεία τους και τον τρόπο κατασκευής τους. Σε όλες τις περιπτώσεις αναλύθηκαν, ερμηνεύτηκαν και ανακατασκευάστηκαν ενδιαφέροντα μαγικά τρικ όπου μαντεύει κανείς έναν αριθμό με φαινομενικά μηδενικές πληροφορίες.
Ακολούθησε μικρό διάλειμμα για σνακ (σάντουιτς, κέικ, χυμό και νερό) και κατόπιν οι ομάδες ολοκλήρωσαν τις επισκέψεις τους στα δύο τμήματα της Σχολής Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, Η Μπλε Ομάδα επισκέφθηκε το Τμήμα Χημείας και η Κόκκινη Ομάδα το Τμήμα Υπολογιστών.
Μετά την επιστροφή στο Τμήμα Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών σερβιρίστηκε στα παιδιά το γεύμα, που περιελάμβανε μπιφτέκια με πατάτες φούρνου, σαλάτα, ψωμάκι, καρπούζι και χυμό/νερό.
Κατόπιν η κάθε ομάδα επισκέφτηκε το εργαστήριο υπολογιστών του τμήματος όπου το κάθε παιδί κάθισε μπροστά από ένα υπολογιστή για την παρουσίαση του προγραμματιστικού περιβάλλοντος ΧΕΛΩΝΟΚΟΣΜΟΣ και την άσκηση σε παιχνίδια μαθηματικών. Οποιο παιδί επιθυμεί μπορεί να επισκεφτεί την ηλεκτρονική διεύθυνση : Χελωνόκοσμος
Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με το Μαθηματικό Εργαστήριο. Το υλικό που αναπτύχθηκε ήταν όπως το χθεσινό αλλά με την Μπλε Ομάδα στην θέση της Κόκκινης και ανάποδα.
Για την Κόκκινη Ομάδα : Αστρονομικό εργαστήρι (αστρολάβοι, πήλινες πλάκες και δοκιμές εγχάραξης με τον αρχαίο τρόπο σε πηλό).
Για την Μπλε Ομάδα: Ξυλάκια Napier και Genaille, γεωμετρικά παράδοξα, εξαφανίσεις.
Στο τέλος μοιράστηκε σε όλα τα παιδιά το μπλουζάκι του Θερινού Σχολείου και παρακολούθησαν ένα μικρό βίντεο σχετικά με το Πλανητικό Σύστημα
Στις 9 μμ συναντηθήκαμε ξανά όλοι μαζί στον αμφιθεατρικό χώρο που βρίσκεται βόρεια του κτηρίου για μια...
Στην εκδήλωση αυτή συμμετείχαν τόσο οι μαθητές του σχολείου όσο και οι οικογένειες τους, σε μια πρώτη επαφή-γνωριμία με τον έναστρο ουρανό και τις βασικές αρχές αστροφυσικής-αστρονομίας.
Στον αύλειο χώρο του Πανεπιστημίου παρατάχθηκαν τρία (3) ερασιτεχνικά ρομποτικά και χειροκίνητα τηλεσκόπια με την βοήθεια των οποίων το κοινό μπόρεσε να παρατηρήσει σε μεγέθυνση τόσο τους πλανήτες (Αφροδίτη, Δία, Κρόνο, Άρη) όσο και τα εντυπωσιακά αντικείμενα βαθέως ουρανού (Σμήνος του Ηρακλή, Πλανητικό Νεφέλωμα της Λύρας αλλά και μακρινούς Γαλαξίες).
Πέραν της οπτικής παρατήρησης μέσω των τηλεσκοπίων το ακροατήριο ξεναγήθηκε στην αναγνώριση των βασικών θερινών αστερισμών και της μυθολογίας που τους συνοδεύουν.
Μέρος των στοιχείων αυτού του βιωματικού μαθήματος εξετάστηκαν την τελευταία ημέρα του σχολείου στην δράση του παιχνιδιού των γρίφων στο Σκοτεινό Δωμάτιο.
Ευχαριστούμε τους:
Η βραδιά συνοδευόταν από εδέσματα και χυμούς που παρέα με τα τηλεσκόπια μας κράτησαν σε δράση μέχρι σχεδόν τα μεσάνυχτα.
Ώρα | Δραστηριότητα |
---|---|
9:00 – 10:30 | Προβλήματα συνδυαστικής, συστηματική καταγραφή όλων των περιπτώσεων. Αναλλοίωτες |
10:30 – 11:00 | Διάλειμμα, σνακ |
11:30 – 12:45 | Γυμναστήριο |
12:45 – 13:15 | Γεύμα στο μαθηματικό εστιατόριο |
13:30 – 14:30 | Συνέχεια πρωινών δραστηριοτήτων |
14:30 – 15:50 | Μαθηματικό EscapeRoom: η αναζήτηση του Δρ Κορνήλιου Μελετηράκη |
15:50 - 16:00 | Κλείσιμο του Θερινού Σχολείου - εντυπώσεις |
Εφτασε το τέλος για τους "μικρούς μας φοιτητές" αυτής της σύντομης απόδρασης από την καλοκαιρινή ραστώνη (όπως περιέγραψε ένας γονιός στο ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε). Μια απόδραση, που ήταν συγχρόνως ένα ταξίδι ανακάλυψης κάτι νέου και δημιουργικού επί τρεις ημέρες.
Αν και υπήρχε η κούραση της αστροπεριπέτειας, ξεκινήσαμε με προβλήματα συνδυαστικής. Συγκεκριμένα σχεδιάσαμε όλες τις διαδρομές σε ένα πλαίσιο από τετράγωνα και για μεγαλύτερα πλαίσια βρήκαμε τρόπο να τις μετράμε χωρίς να τις σχεδιάσουμε. Επίσης λύσαμε το πρόβλημα των γραμματοσήμων με συστηματική (αλλά μη προφανή) καταγραφή όλων των περιπτώσεων. Συμπληρώσαμε κάποια μαθηματικά μαγικά τρικ που δεν προλάβαμε να κάνουμε την προηγούμενη ημέρα.
Μετά το διάλειμμα σνακ έγινε η επίσκεψη στο Κλειστό Γυμναστήριο του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου τα παιδιά, χωρίστηκαν σε ομάδες σύμφωνα με την προτίμηση τους και δραστηριοποιήθηκαν στην κολύμβηση, στο basket/volley μα και σε κάτι διαφορετικό όπως πινγκ-πονγκ, μπάντμιντον και διάφορα παιδαγωγικά παιχνίδια.
Όλα όμως είχαν το μυαλό τους σε αυτό που θα επακολουθήσει. Από νωρίς έψαχναν να δημιουργήσουν τις ομάδες και να ορίσουν αρχηγό για το παιχνίδι γρίφων στο όπως φάνηκε αργότερα συναρπαστικό "Μαθηματικό EscapeRoom".
Οι οδηγίες είχαν δοθεί από την προηγούμενη ημέρα, βασικό ήταν λοιπόν να έχουν όλο το υλικό που τους έχει δοθεί μα περισσότερο να θυμούνται όλα αυτά που άκουσαν και έμαθαν κατά την παραμονή τους στο Θερινό Σχολείο.
Μετά το γεύμα, χωρίστηκαν οι ομάδες, δόθηκε στον αρχηγό κάθε ομάδας μια εφημερίδα και αποσύρθηκαν στο "Μεγάλο Φωτεινό Δωμάτιο " να το μελετήσουν.
Εκεί αποφάσισαν και τα ονόματα τους. Έτσι είχαμε τις ομάδες: "Οι Πυθαγόρειοι", "MathS.W.A.T.", "SKAPERS", "Θα ΑποΔράσουμε", "Οι σπουδαίοι ντετέκτιβ", "Οι οκτώ SherlockHolmes", "WhizKids" και "Οι Ανώνυμοι".
Αποστολή: Να βρεθεί ο Δρ Κορνήλιος Μελετηράκης που αγνοείτο εδώ και μια εβδομάδα.
Όλα στημένα από νωρίς, δόθηκε ο πρώτος γρίφος και η περιπέτεια ξεκίνησε. Τα παιδιά, με τον ορισμένο "Έμπειρο Μαθηματικό" που κρατούσε το χρόνο για κάθε γρίφο και τα καθοδηγούσε, χωρίς όμως να βοηθάει στην επίλυση, έλυναν γρίφους, έμπαιναν στο "Μεγάλο Σκοτεινό Δωμάτιο" με φακούς και έψαχναν την απάντηση/κλειδί για να παραλάβουν τον επόμενο γρίφο από τη Γραμματεία.
Συνεργασία, διάλογος, ευχάριστες φωνές, αγωνία και τρεξίματα πάνω κάτω για να βρούν όσα περισσότερα μπορούσαν στο συντομότερο χρόνο. Ο ενθουσιασμός περίσσευε σε όλους.
Νικητήρια ομάδα αναδείχθηκε "Οι Ανώνυμοι" και ο Δρ Κορνήλιος επέστρεψε κοντά μας για να μας βοηθήσει στη διοργάνωση του επόμενου Θερινού Σχολείου. Δεν έλειψαν φυσικά και οι διαμαρτυρίες, ενστάσεις κλπ. Το έπαθλο είναι μια προγραμματισμένη επίσκεψη στο Αστεροσκοπείο του Σκίνακα.
Πριν το κλείσιμο και όσο οι γονείς περίμεναν τους μικρούς μας ντετέκτιβ να ολοκληρώσουν την αποστολή τους, μας επισκέφτηκε ο Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος στον τομέα Παιδείας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, με σκοπό να συνομιλήσει με τους γονείς και να ακούσει γνώμες και παρατηρήσεις σχετικά με το εγχείρημα του 1ου Θερινού Σχολείου Μαθηματικών για παιδιά Δημοτικού.
Ο διάλογος ήταν εποικοδομητικός για όλους με συνδετικό κρίκο την διάθεση όλων να γίνουν πολύ περισσότερα στο μέλλον.